Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

,,Reklamácie s poskytnutou starostlivosťou u lekára? Áno, je to možné...“ Keď si kúpime nekvalitnú obuv, ideme ju do obchodu reklamovať, či vrátiť. Čo však urobiť vtedy, ak nie sme spokojní u lekára s poskytnutou starostlivosťou? Opýtali sme sa hovorkyne inštitúcie, ktorá sa touto problematikou zaoberá. Je ňou sympatická dáma, Mgr.Soňa Valášiková a inštitúcia sa volá Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Práve úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je už 10 rokov v systéme zdravotníctva regulátorom, ktorý napomáha rovnosti a spravodlivosti vo vzťahu pacient – lekár, poistenec – zdravotná poisťovňa, poskytovateľ zdravotnej starostlivosti – zdravotná poisťovňa. Ambíciou je dosiahnuť vyváženosť týchto vzťahov.

 

 

 

Mohli by ste nám povedať niečo o úrade?

 

Okrem dohľadov nad správnym poskytovaním zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti a nad verejným zdravotným poistením úrad vedie centrálny register poistencov, zoznam platiteľov poistného, prerozdeľuje poistné do jednotlivých zdravotných poisťovní, je gestorom zavádzania DRG systému na Slovensku, prevádzkuje súdnolekárske a patologicko-anatomické pracoviská, zabezpečuje prehliadky mŕtvych na Slovensku.

 


Kvalita poskytovanej zdravotnej staros - tlivosti je pre pacienta vždy veľmi dôležitá. Ak sa teda domnieva, že mu nebola poskytnutá správne, môže sa s podnetom obrátiť na úrad. Ako môžeme podať podnet?

 

Podnet musí mať písomnú formu. Podávateľ ho posiela priamo na príslušnú pobočku úradu, kde bola zdravotná starostlivosť pacientovi poskytovaná. Pri podaní podnetu je dôležité, aby v ňom boli uvedené identifikačné údaje pacienta (meno, priezvisko, adresa, ak podáva podnet rodinný príslušník, aj splnomocnenie) a názov zdravotníckeho zariadenia, v ktorom mu bola zdravotná starostlivosť poskytovaná, obdobie poskytovania zdravotnej starostlivosti, opis problému a podpis osoby, ktorá podnet podáva. V prípade úmrtia to môže byť najbližší príbuzný. Podanie podnetu na úrad je bezplatné.

 

 

Čo robíte s podnetom ďalej?

 

Úrad na základe podnetov dohľadom u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zisťuje, či boli u pacienta vykonané všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby, zabezpečená včasná a účinná liečba s cieľom uzdravenia pacienta alebo zlepšenia jeho stavu pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy. Zákon nestanovuje úradu lehotu na ukončenie dohľadov. Každý prípad je individuálny a inak náročný na posúdenie, preto aj trvanie dohľadov je rôzne.

 

 

Viac sa dočítate v letnom dvojčísle časopisu Liek, ktorý je už v predaji.

 

 

Patrí do vydania