Od januára 2022 prejde najviac nových poistencov do Všeobecnej zdravotnej poisťovne. O tom, čo stojí za úspechom štátnej inštitúcie, ktorá na úkor konkurentov uplynulé roky skôr strácala, sme sa rozprávali s jej generálnym riaditeľom Richardom Strapkom.
Keď ste v máji minulého roka prebrali vedenie VšZP, bojovala s masívnym odchodom poistencov a dlhodobo nebola v práve najlepšej kondícii. Verili ste, že tento stav dokážete tak rýchlo zvrátiť?
Ak by som tomu neveril, úprimne, nešiel by som do toho. Spolu s manažmentom sme vedeli, že hoci nás čaká veľmi ťažká cesta, úspech je dosiahnuteľný. To, čo mnohých prekvapilo asi najviac, je rýchlosť, s akou sme tento historický úspech dosiahli. Som šťastný a úprimne hrdý, že už od budúceho roka sa o kvalite našich služieb presvedčí viac ako 54-tisíc nových poistencov. Prijali sme nielen najvyšší počet prihlášok v histórii našej poisťovne, ale zaznamenali sme aj najvyššie saldo od roku 2013, takmer +9000, najnižší počet odídených poistencov od roku 2017 a až o 30 % menej odchodov ako vlani. Tento skvelý výsledok štátnej poisťovne v silnom konkurenčnom prostredí nie je náhoda, ale dôsledok dobre nastavenej stratégie a tvrdej práce všetkých mojich kolegov, ktorým patrí moje srdečné poďakovanie.
Čo podľa vás ľudí presvedčilo a prinavrátilo vám stratenú dôveru?
Naším najdôležitejším poslaním je zabezpečovať dostupnosť zdravotnej starostlivosti, špecialistov v každom regióne a garantovať tak poistencom naprieč celý Slovenskom, že sa o ich zdravie bude mať kto postarať. A to sa nám darí. Máme zazmluvnených najviac poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, spomedzi všetkých poisťovní vynakladáme najviac finančných prostriedkov na jedného poistenca, z roka na rok investujeme stále viac do inovatívnej liečby najmä onkologikých pacientov, staráme sa o väčšinu diabetikov a takmer o všetkých hemofilikov – teda o pacientov z tých najnákladnejších liečebných skupín. Skvalitnili sme existujúce služby, priniesli nové produkty a zlepšili komunikáciu s poistencami, platiteľmi a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Podarilo sa nám vybudovať modernú spoločnosť, ktorá transparentne a efektívne hospodári s verejnými zdrojmi.
Čo bolo základom úspešnej stratégie?
Kľúčovou bola a je spomínaná kvalita a dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Ale v 3. tisícročí sa zároveň nepohnete bez inovácií a dôrazu na digitalizáciu, ktorej potrebu ešte viac znásobila pandémia. Ako jedna z prvých spoločností na Slovensku sme zaviedli tvárovú biometriu, ktorá uľahčuje a zrýchľuje verifikáciu poistenca pri aktivácii mobilnej aplikácie. Zavedenie biodynamického podpisu zasa zrýchlilo a zjednodušilo vybavovanie žiadostí, kvôli ktorým už nie je potrebné navštíviť pobočku. Zmien a noviniek v tomto smere bolo viacero. Poistenci si jednoducho všimli, že sa niečo deje, že VšZP ide míľovými krokmi dopredu, a tak sme si nielen väčšinu poistencov udržali, ale získali aj najviac nových.
Prešla zmenou aj mobilná aplikácia VšZP?
Samozrejme, na nej sme zapracovali tiež. Okrem toho, že sme vďaka biometrii zásadne zjednodušili proces jej aktivácie, pridali sme do nej niekoľko nových praktických funkcií – okrem iného pribudol digitálny preukaz poistenca, ale aj Covid osvedčenie EÚ, ktoré sme zaviedli ako vôbec prví na Slovensku. Aplikácia vás napríklad upozorní na nedoplatky na poistnom a umožní vám ich hneď uhradiť, pripomenie vám, že je čas na preventívnu prehliadku, ponúka podrobný prehľad o vašich lekároch, predpísaných liekoch, ich lacnejších alternatívach a veľa ďalšieho. Počet jej pravidelných používateľov stúpol medziročne o 400 percent a už dva mesiace po sebe sa umiestnila v prvej trojke najsťahovanejších aplikácií na Slovensku. Myslím, že tieto čísla hovoria samy za seba.
Spomínali ste preventívne prehliadky. Akým spôsobom motivujte poistencov, aby na ne chodili?
Náš záujem o zdravie poistencov je skutočný a prvoradý Nelimitujeme ho iba na zdravotnú starostlivosť v prípade, že už nastala zdravotná komplikácia. Chceme, aby sa poistenci o svoje zdravie aj aktívne starali a predchádzali tak chorobám. Preto podmieňujeme využitie benefitov z programu Peňaženka zdravia absolvovaním preventívnych prehliadok. Ak by všetci ľudia na ne pravidelne chodili, zabránilo by sa tak ročne približne 11-tisíc zbytočným úmrtiam. Včasná diagnostika zvyšuje šance na úplne vyliečenie a zároveň znižuje náklady na liečbu, ktoré zaťažujú nielen pacienta, ale aj štátne zdroje. Ušetrené peniaze dokážeme investovať do rozšírenia preventívnych vyšetrení, uhradenia drahých liekov či na nové liečebné postupy. Aktuálne ponúkame najviac preventívnych vyšetrení zameraných na sledovanie ovplyvniteľných rizikových faktorov onkologických, kardiovaskulárnych a iných ochorení. Poistencom, ktorí chodia pravidelne na preventívku ku všeobecnému lekárovi, gynekológovi a urológovi, dávame až 800 eur ročne na zuby, lieky, laserovú operáciu očí, umelé oplodnenie, na očkovanie proti HPV a ďalšiu starostlivosť, za ktorú by si inak museli priplatiť.
Prevencia, to však nie sú len pravidelné prehliadky, ale aj zdravší životný štýl...
Súhlasím. Tak, ako ekonómovia poukazujú na nedostatočnú finančnú gramotnosť Slovákov, tak my vidíme obrovskú potrebu po vzdelávaní ľudí o zdravom životnom štýle, vďaka ktorému si predĺžime vek dožitia v dobrom zdraví. Aj preto sme tento rok spustili informačný program Dobrá správa pre telo a dušu. Hektická doba, kvôli ktorej nemáme čas na prevenciu, ale ani na oddych a šport, sa podpisuje aj pod pribúdajúce zdravotné ťažkosti u čoraz mladších ľudí. Klesajúci trend aktívneho pohybu jednoznačne korešponduje s nárastom obezity u detí a mládeže, s čím súvisí aj nárast tomu pridružených ochorení ako je diabetes, hypertenzia, ochorenia pohybového aparátu. VšZP preto všeobecným lekárom pre deti a dorast zverila manažment zdravotnej starostlivosti o deti s obezitou od troch do siedmich rokov s cieľom zmeniť nepriaznivý trend v tejto oblasti. Viacdňové liečebno-preventívne programy v kúpeľoch zamerané aj na liečbu obezity si naši poistenci môžu čiastočne hradiť z Peňaženky zdravia.
Dôverujú vám bezmála tri milióny poistencov. Dokážete si pri takom počte zachovať aj individuálny prístup?
Určite áno. Mnohí naši poistenci majú veľmi zriedkavé ochorenia, kedy je individuálny prístup nevyhnutný. Ako príklad môžem uviesť našu malú poistenkyňu a veľkú bojovníčku Elišku, ktorá trpí spinálnou svalovou atrofiou. S obrovským úsilím sa nám podarilo dohodnúť s výrobcom a preplatiť jej najdrahší liek na svete Zolgensma. Verím, že sme sa stali inšpiráciou aj pre ďalšie zdravotné poisťovne, a tak sa tohto lieku dočkajú aj ďalšie deti s touto veľmi zriedkavou a ťažkou chorobou.
Zmenila pandémia pohľad na pacientov a ich potreby?
Na manažmente zdravia reflektujúcom súčasnú situáciu aktívne pracujeme. Robíme všetko pre to, aby pacienti už viac neodchádzali od lekára s úlohou nájsť si konkrétneho špecialistu. Chceme aplikovať modely zo zahraničia, kedy väčšinu vyšetrení spraví obvodný lekár, ktorý však musí byť odbremenený od administratívy, kvôli ktorej v súčasnosti nemá čas na vzdelávanie, ani na vyšetrenie väčšieho počtu pacientov. A pokiaľ pacient bude potrebovať špecialistu, bude mať už v aplikácii zoznam konkrétnych odborníkov, adresy ambulancií, informáciu o voľných termínoch.
V súvislosti so zlepšovaním manažmentu pacienta ste tento rok spustili špeciálnu spoluprácu s Fakultnou nemocnicou s poliklinikou F.D. Roosvelta v Banskej Bystrici. O čo presne ide?
V banskobystrickej nemocnici chceme nastaviť diagnostické procesy pre našich poistencov tak, aby sa čo najviac vyšetrení realizovalo v ambulanciách, prípadne sa priemerná dĺžka hospitalizácie skrátila len na nevyhnutný čas. Bude to lepšie pre pacienta a zároveň bude mať nemocnica viac voľných lôžok pre pacientov s ťažšími stavmi. Podporujeme ale aj mnohé iné zmysluplné projekty. Osobne mám veľkú radosť so spolupráce s Národným ústavom detských chorôb, kde spolu so študentami lekárskych fakúlt pomáhame rodičom a malým pacientom zmierňovať stres z neznámeho nemocničného prostredia.
Čoraz častejšie sa dostáva do pozornosti aj starostlivosť o duševné zdravie. Ako pomáhate poistencom v tomto smere?
Mne osobne veľmi záleží na tom, aby sa cítili dobre naši poistenci ale aj zamestnanci. V minulom roku sa predpísalo o 31 500 viac psychiatrických liečiv ako v roku 2019. Boli to najmä lieky používané na krátkodobú liečbu úzkostných porúch a antidepresíva. So Slovenskou akadémiou vied sme tento rok započali spoluprácu, ktorú sme pomenovali Dobrá správa pre telo i dušu. Ide o informačný program, ktorého cieľom je upriamiť pozornosť na tému duševného zdravia a pomôcť ľuďom, aby sa cítili lepšie. Bez zdravej mysle niet zdravého tela. Témam zameraným na duševné zdravie venujeme aj náš pravidelný podcast Všeobecne o zdraví.
Ako v tejto náročnej dobe pomáhate zdravotníkom?
Sme na pokraji humanitárnej krízy. Naši zdravotníci dennodenne vynakladajú maximálne úsilie, aby zachránili čo najväčší počet pacientov. VšZP sa snaží odbremeniť beztak preplnené nemocnice, ale tiež ambulantný sektor tak, aby sa všeobecní lekári mohli venovať pacientom s potvrdeným covidom. Snahou je, aby chronickí pacienti mali v domácom prostredí jednoduchšie zabezpečenú liečbu a zbytočne sa nevystavovali riziku. Doteraz sme finančne sanovali toto mimoriadne náročné obdobie a nekrátili sme finančné objemy nemocniciam a ani ambulantnému sektoru. Naďalej budeme robiť všetko pre to, aby sme zdravotníkom uľahčili ich prácu, motivovali a odmeňovali ich za nepredstaviteľne náročný fyzický aj psychický výkon, ktorý v týchto mesiacoch odvádzajú.
Aký postoj máte k očkovaniu?
Očkovanie je ten najúčinnejší spôsob ako ochrániť seba, svojich blízkych, predísť kolapsu v nemocniciach, odbremeniť vysilených zdravotníkov a ušetriť obrovské množstvo finančných prostriedkov na liečbu pacientov s covidom, ktoré sú potrebné na záchranu mnohých iných ľudí s inými diagnózami. Nič si neprajem viac, ako to, aby sme spojili sily, prestali sa unášať egom a hoaxami a začali sa riadiť zdravým rozumom a overenými vedeckými faktami.
Aké sú vaše ciele na ďalší rok?
Dostať pandémiu pod kontrolu, ochrániť čo najviac ľudí pre nakazením a zachrániť čo najviac covid pacientov. Obnoviť plynulosť zdravotnej starostlivosti aj ostatným poistencom s inými diagnózami, keďže teraz, v dôsledku pandémie, na ňu musia čakať o niečo dlhšie. Absolútnou prioritou VšZP je a naďalej bude zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti v plnom rozsahu naprieč celým Slovenskom. A ja verím, že aj v ďalšom roku obhájime titul Najdôveryhodnejšia značka spomedzi zdravotných poisťovní, ktorú sme získali v najväčšom spotrebiteľskom prieskume.
-EZ-