Slnečný vitamín D - pomáha prekonať nákazlivú silu vírusov

Slnko a vitamín D sú dôležitou súčasťou nášho vývoja, pretože náš život bol vždy spätý s prírodou. Výskum okolo tohto super vitamínu, ktorý je pomocou ultrafialového žiarenia syntetizovaný v pokožke, nás nikdy neprestane udivovať. Je dôležitý pri udržiavaní nášho zdravia i v prevencii pred ochoreniami. Početné štúdie dokazujú, že vitamín D môže znížiť riziko bežných, ale i chronických ochorení až o 60 %! Napomáha pri liečbe osteoporózy, autoimunitných chorôb – napr. cukrovky, sklerózy multiplex či psoriázy, kardiovaskulárnych a onkologických ochorení, depresie a podľa najnovších poznatkov je účinnou podporou liečby infekcií horných dýchacích ciest i ochrany pred nimi.

 

Doteraz sa vnímavosť ľudí na vírusové respiračné infekcie pripisovala najmä zvyšovaniu nákazlivej sily vírusov počas chladného a sychravého počasia. Najnovšie výskumy však pripisujú explóziu vírusových infekcií skôr zmenám našich imunitných reakcií. Ide najmä o klesajúcu akcieschopnosť nášho organizmu pri vyhľadávaní neželaných votrelcov – vírusov a baktérií. A práve na zmene úrovne imunity sa môže, podľa vedcov, podstatne podieľať aj alarmujúci deficit vitamínu D v našom tele v ročných obdobiach skúpych na slnečné lúče. Odhaduje sa, že nedostatok slnečného vitamínu D sa po zime vyskytuje celosvetovo najmenej u 1 miliardy ľudí. Jeho rapídny pokles sa prejavuje v celej populácii, od novorodencov až po seniorov! Údaje z Európy poukazujú na fakt, že u dvoch tretín obyvateľov sú na konci zimy a začiatkom jari koncentrácie déčka v krvi podstatne nižšie ako v lete, kedy sa ale tiež len zriedkavo pohybujú na želanej úrovni.

Stimuluje tvorbu premožiteľov vírusových patogénov

Ako upozorňujú vo svojej publikácii „Slnečný” vitamín – Pandémia nedostatku vitamínu D, doc. MUDr. Katarína Furková, CSc., mim. prof. A prof. MUDr. Miroslav A. Šašinka, DrSc., vírus chrípky je prítomný v populácii po celý rok. Prečo teda útočí najmä v zimnom a jarnom období? Práve v chladnom počasí, keď sú slnečné lúče najslabšie, dosahuje hladina vitamínu D v našom organizme svoje minimum! Pripomínajú, že na vzťah absencie vitamínu D a zvýšenej vnímavosti tela k infekciám sa upozorňuje už viac rokov. Nové štúdie publikované v časopisoch Nature Imunology a European Journal of Clinical Nutrition obrátili pozornosť odbornej verejnosti na úzku previazanosť buniek imunitného systému a vitamínu D3 – cholekalciferolu, ktorý sa vo veľkej miere vytvára v koži po vystavení sa slnečnému žiareniu. Priniesli súčasne nový pohľad aj na problém súvisu nedostatku vitamínu D v organizme a jeho zvýšenej vnímavosti na respiračné infekcie. Vo svetle týchto prevratných poznatkov autori dôsledne preskúmali terapeutický potenciál vitamínu D3, ktorý sa vo veľkej miere vytvára v koži po expozícii slnečného žiarenia, ako cenného liečiva v prevencii vírusových infekcií. Jeho účinok na vírusy v bunkových kultúrach sa spája so schopnosťou vitamínu D3 stimulovať tvorbu širokospektrálnych antimikrobiálnych peptidov, ktoré sú hlavným premožiteľom vírusových patogénov. Zabraňujú tomu, aby imunitný systém uvoľňoval príliš mnoho zápalových buniek, chemokínov a cytozínov do infikovaných tkanív respiračných ústrojov. Sú schopné priamo inaktivovať vírusy a zvyšovať smerovanie fagocytov do miest, kde sa vírusy množia a spôsobujú poškodenie tkanív. Vedcov, ktorí uskutočňovali pitvy u niektorých z obetí chrípkových epidémií udivil fakt, že u mnohých našli značne poškodené až zničené bunky dýchacích ciest. Niekedy tieto zápalové cytozíny spustili úplnú deštrukciu normálnych epitelových buniek lemujúcich dýchacie ústrojenstvo. Akoby obete chrípky mal na svedomí ich vlastný obranný imunitný systém. Ich organizmus nedokázal predchádzať zápalovej reakcii, ktorej podľa posledných zistení môže zabrániť práve dostatočná hladina slnečného vitamínu D3 v krvi.

 

Jedinečná pomoc – prevencia chrípky a prechladnutia s prírodným déčkom zo slnečného Nového Zélandu

Autori publikácie „Slnečný” vitamín – Pandémia nedostatku vitamínu D upozorňujú na potrebu vyšetrovať koncentráciu tohto vitamínu v krvi a zdôrazňujú nevyhnutnosť dbať počas celého roka o jeho primerané dopĺňanie, nielen u detí po narodení, ale v každom veku! Deficit vitamínu D dokáže vynikajúco doplniť optimálny prírodný vitamín D3 – cholekalciferol vo forme doplnkov výživy. Účinný spôsob, ako zvýšiť hladinu vitamínu D3 v krvi je podľa odborníkov okrem intenzívneho, avšak postupného, pobytu na slnku, aj jeho príjem v množstve od 1 000 IU do 2 000 IU denne a pri jeho vysokom deficite i niekoľkonásobne viac. Keďže jeho nedostatočná hladina sa zaznamenala aj v materskom mlieku, je podľa pediatrov nevyhnutná jeho suplementácia už od narodenia. U novorodencov a väčších detí odporúčajú lekári príjem 400 IU vitamínu D3 denne, najlepšie formou kvapiek a u väčších detí (od 2 rokov) aj v cmúľacích tabletách. Optimálny nielen pre dospelých, ale aj pre deti je prírodný vitamín D3 v kanadských prípravkoch Jamieson vyrábaný špeciálnou patentovanou technológiou z čistého „slnečného” lanolínu z ovčej vlny z oviec chovaných na slnečných pasienkoch Nového Zélandu. Pre vyvíjajúci sa detský organizmus je najvyhovujúcejší napríklad prírodný vitamín D3 vo forme kvapiek (Baby-D3 kvapky Jamieson), kedy sa vďaka maximálnej biologickej dostupnosti účinne a ľahko vstrebáva v tráviacom trakte a predstavuje tak najjednoduchší spôsob, ako dieťaťu dodať chýbajúci vitamín D3 bez ďalších nežiaducich účinkov.. Odporúča sa príjem 1 až 2 kvapiek denne, podávaných s materským mliekom alebo náhradnou mliečnou výživou.

Vitamín D – vitamín vitamínov

Vitamín D je jeden z najdôležitejších steroidných hormónov so širokým spektrom blahodarných účinkov na ľudský organizmus. Tak, ako všetky steroidné hormóny, „zapína” napr. aj metabolizmus proteínov podľa potrieb nášho organizmu. Znamená to, že reguluje fyziologické pochody v stovkách tkanív v celom našom tele. Jeho produkcia v bunkách rovnako pozitívne ovplyvňuje kosti, kostrové svaly, pohlavné orgány, kožu, krv, nervový, gastrointestinálny a kardiovaskulárny systém, ale aj respiračný systém, imunitu či priebeh gravidity – pôsobí teda na všetkých úrovniach a tým bráni vzniku širokého spektra civilizačných chorôb.

 

Podľa odborníkov nie je možné pokryť odporúčanú dennú dávku vitamínu D len zo stravy – napr. aj z rybej pečene (treska, sleď, sardinka, losos) s jeho najvyššou koncentráciou či mlieka a mliečnych výrobkov alebo vajíčok sa do organizmu dostáva v nedostatočnom množstve. Na dosiahnutie jeho optimálnej dennej hladiny by sme museli napríklad skonzumovať 33 vajíčok alebo 6 kg syra feta... Keďže vitamín D v účinnej forme (cholekalciferol) má svoj „pôvod” v pokožke, kde sa vyrába prostredníctvom slnečného žiarenia, nemali by sme sa slnku vyhýbať, ale sa mu postupne vystavovať tak, aby sme sa nikdy nespálili. Ľudské telo si vie vyrobiť až 10 000 IU vitamínu D už pri 30-minútovom opaľovaní.

 

Ani v lete po nárazovom mesačnom pobyte na slnku organizmus väčšiny z nás „nevstrebá” dostatok slnka na zabezpečenie potrebnej hladiny vitamínu D. Preto je nevyhnutné dopĺňať si vitamín D celoročne vo všetkých vekových kategóriách.

Patrí do vydania: 
Apríl 2020