Nevhodné správanie – instabilné dieťa – PhDr. Veronika Wohlandová

V rámci populácie sa v základných a materských školách vyskytujú deti s určitými osobitosťami v správaní a v učení sa, ktoré sa nedajú vysvetliť iba neadekvátnou výchovou a interpersonálnymi či deprivačnými syndrómami, ale o ktorých možno predpokladať, že vyplývajú predovšetkým z drobného poškodenia CNS, ktoré vzniklo pred pôrodom, počas pôrodu alebo nejakým ochorením po pôrode. Etiologickými činiteľmi môžu byť dedičné vplyvy, ďalej metabolické poruchy, rtg. ožiarenie, jedy, nedostatok jódu, infekčné choroby matky, diabetes, krvácanie, anémia, TBC, rubeola a podobne.

V perinatálnom období, to jest, pri pôrode to môže byť mechanické poškodenie mozgu, krvácanie do mozgu, prerušovaný pôrod a iné. V postnatálnom období sú to encefalitídy (zápal mozgu), meningitídy (zápal mozgových blán) či úrazy, ktoré spôsobujú posttraumatické lézie. Tieto okolnosti negatívne vplývajú na vývin dozrievania nervového systému. Tieto osobitosti sa zahŕňajú pod pojmom ľahké mozgové poškodenia a v psychologicko-pedagogickej terminológii percepčno-motorické poruchy. Osobnosť dieťaťa je málo integrovaná, rýchle ovplyvniteľná a precitlivená. Správanie je často nevhodné vzhľadom na situáciu a jeho dôsledky zjavne nepredvídateľné. V školskej výkonnosti je narušená schopnosť čítania, hláskovania, schopnosť aritmetická, schopnosť plynulého písania, kreslenia, znížená percepčná integrácia, deti nevedia sceliť senzorické dojmy do zmysluplných celkov, časté sú zámeny v čítaní a písaní čísiel a písmen. Znížená je takisto schopnosť organizovať prácu, spomalenosť pri dokončovaní práce, častý zmätok pri inštrukciách, hoci dieťa je schopné pri dobrom vedení úspešne riešiť úlohy. Časté sú spory s ostatnými deťmi, keďže takto postihnuté dieťa nie je schopné podrobiť sa disciplíne. V popredí môže byť aj nedbanlivosť o svoje veci či zovňajšok. Liečba by sa mala začať čím skôr, aby sa predišlo vzniku fixácie neurotickej alebo psychopatickej nadstavby. V prípade vystupňovania príznakov sa odporúča (ak to je možné) občasné preradenie dieťaťa do špeciálnej triedy pre instabilné deti, kde je denný režim primerane upravený. Prognóza závisí od rozsahu poškodenia, včasnej diagnózy a vhodnej liečby. Vhodná je aj muzikoterapia.

Autor
PhDr. Veronika Wohlandová, klinický psychológ
Patrí do vydania