VYSOČINA - dovolenka, ktorá jej zmenila život

Rodáčka zo Senice nad Myjavou žijúca v Čechách na Vysočine si tento kraj zamilovala na prvý pohľad. Predstavila nám jedinečné miesta, zákutia a pamiatky, ktoré tu treba vidieť. Hovorí o nich so zanietením a my veríme, že je to miesto neskonalých možností. Oľga Königová je riaditeľkou Vysočina Tourism a v nasledujúcich riadkoch vás vtiahne do svojho života na Vysočine.

Vieme o vás, že na Vysočinu ste prvýkrát išla na dovolenku. Dnes je cestovný ruch aj vašou prácou. Kedy sa to všetko začalo?

Začalo to v lete v roku 1996, keď sme s manželom trávili svoju dovolenku na Vysočine. Bývali sme v Brne a ten týždeň na Vysočine bol takým kontrastom. Vedeli sme, že sa sem vrátime. Trvalo to 11 mesiacov a my sme prišli natrvalo. Odsťahovali sme sa hneď po narodení dcéry.

 

Takže bol tento región láskou na prvý pohľad?

Absolútne. Dlho som sa stretávala s otázkami, prečo sme sa z Brna presťahovali niekam na vidiek, keď sme mohli žiť v meste. My sme ale videli Vysočinu inými očami. Miestni nevideli tú krásu, pokoj, prírodné bohatstvo. Do veľkomesta si môžete zájsť do divadla, ale mať za domom lesy, pokoj, to by som nemenila nikdy.

 

Čomu ste sa venovali predtým? Tiež to bol turizmus?

Nie, vôbec. Podnikala som. Vtedy boli veľmi moderné second handy. Dovážala som tovar z USA a predávala značky, o ktorých sa u nás zatiaľ toľko nevedelo. Po svadbe som si otvorila pobočku v Brne. K cestovnému ruchu som sa dostala úplne náhodou. Po rodičovskej dovolenke som začala pracovať na mestskom úrade na pozícii referent vonkajších vzťahov a z časti som sa venovala aj cestovnému ruchu. Naozaj len okrajovo. Len do okamihu, keď prišla príležitosť prihlásiť Bystřicko – región, v ktorom na Vysočine žijem – do súťaže EDEN – European destinations of Excellance. Nikto túto časť Vysočiny nevnímal ako turisticky zaujímavú.

 

Myslím si, že to máme Slováci a Česi veľmi podobné, že nevidíme svet pozitívne. Máme prevádzkové slepotu. Tak som sa rozhodla popísať a dokázať to, čo som prežila, keď som objavila tento región. A bolo to neuveriteľné. V roku 2010 Bystřicko ako destinácia, o ktorej nikto nepočul, vyhrala národnú súťaž a reprezentovalo ČR v Európe. To bol šok aj pre mňa.

 

A bola to výzva? Vnímate rozdiel napríklad medzi Slovenskom a Českom?

Vyhrať tak prestížnu súťaž bola obrovská výzva. Špeciálne príležitosť získať informácie z tých štátov, kde sa cestovný ruchu tvoril, rozvíjal. Človek nasával trendy priamo zo zdroja. A rozdiely? Tie sú obrovské. Spomínam si, keď som si uvedomila, že som v ČR negramotná. Napriek tomu, že som rozumela a hovorila, nevedela som písať. Zrazu zistíte, že sa inak píše s/z, aj y a gramatika je tiež iná. Myslím si, že moja stavba vety zostala doteraz slovenská. A nielen to. Nikdy by mi nenapadlo, že som taká hrdá na to, že som Slovenka ako vo chvíli, keď sa odsťahujete do cudzej krajiny. A aj z toho dôvodu som sa nikdy nevzdala slovenského občianstva a neprijala české. Slováci majú inú náturu, sú iní. Máme iné tradície, zvyky a návyky. Osobne vnímam, že v niečom som sa viac stotožnila s českou náturou a v niečom mi zostala podstata slovenská.

 

Máte svoje najobľúbenejšie miesto na Vysočine?

Vďaka práci objavujem denne nové miesta a je ťažké povedať, ktoré. Keď teraz premýšľam, tak to je jedna vyhliadka v malebnej dedinke Vír – grófsky stolík. Celá dedinka má svoje čaro. Nachádza sa tu zásobáreň pitnej vody pre južnú Moravu. Vír sa nachádza v údolí Svratky a je obklopený kopcami.

 

V čom spočíva vaša práca?

Som riaditeľkou príspevkovej organizácie Kraja Vysočina, ktorá má na starosti rozvoj cestovného ruchu na Vysočine a jeho propagáciu. Do značnej miery ide o marketing v cestovnom ruchu – nastavujeme online kampane, natáčame videá, spolupracujeme s televíziou a inými médiami Neoddeliteľnou súčasťou je úzka spolupráca s národnou agentúrou cestovného ruchu CzechTourism. Dôležitou súčasťou je i spolupráca s podnikateľmi a aktérmi v cestovnom ruchu na Vysočine. Snažíme sa spoločne vytvárať ponuku, ktorá je zau­jímavá pre nášho budúceho návštevníka. Pracujeme s pojmami udržateľný cestovný ruch a ekológia. Našim cieľom je pripravovať ponuku pre rôzne cieľové skupiny, pre ktoré je Vysočina ideálnou destináciou pre ich dovolenku. K tomu musíme analyzovať súčasný stav, štúdie návštevnosti a hľadať trendy cesty, ako osloviť budúceho turistu.

 

Povedzte našim čitateľkám viac o poslaní agentúry.

Neoddeliteľnou súčasťou je tiež vzdelávanie odborných pracovníkov v turizme. Spolupracujeme s odborníkmi v rôznych oblastiach a pomáhame držať krok s novými trendmi nielen v marketingu. Je to aj osveta, prečo je cestovný ruch dôležitý. Čo prináša do regiónu, do obcí a aký ekonomický podiel má na HDP kraja. Veľmi dôležitá je komunikácia pozitívneho vplyvu cestovného ruchu na rezidentov. Teda občanov, ktorí sú v blízkom kontakte s turistom. Je to veľmi náročné a súčasne dôležitá časť našej práce. Našim cieľom nie je nekontrolovateľne zahrnúť niektoré miesta turistami. Chceme zachovať prírodné bohatstvo ďalším generáciám. Máme v gescii aj cestovný ruch, ktorý sa zameriava na konferenčnú turistku, teda B2B segment. Vysočina je piatym najviac navštevovaným krajom v oblasti MICE.

 

Ďalšou z aktivít, ktoré naša organizácia zastrešuje, je komunikácia s filmármi a producentmi. Tieto aktivity zastrešuje naša Vysočina Film Office kancelária, ktorá pomáha vytipovať lokality na natáčanie rôznych žánrov dokumentov, krátkych či celovečerných filmov. Aktuálne sa pripravuje dokument Janžurka o pani herečke Ive Janžurovej, ktorá sa na Vysočine narodila a viaže ju k nej silné puto.

 

Ak hovoríme o podpore turizmu, čo si máme pod tým v praxi predstaviť?

Asi najviac sa mi osvedčilo hovoriť, že našou úlohou je pomyselnej tete z Bardejova ukázať, že existuje Vysočina, čo je Vysočina a presvedčiť ju, aby sem prišla na dovolenku. Snažíme sa strážiť, aby neboli niektoré miesta na Vysočine preťažené. Nielen kvôli ochrane napríklad prírodného dedičstva, ale i kvôli iritácii rezidenta alebo samotného turistu. V poslednom čase je veľmi vyhľadávaná dovolenka, „bez ľudí“. V tomto ohľade je Vysočina úplne skvelá.

 

Snáď nie je iná oblasť, o ktorej sa v posledných rokoch hovorilo viac ako o cestovnom ruchu. Pandémia ho nesmierne ovplyvnila. Aký dopad to nakoniec na turizmus malo?

S následkami pandémie sa vyrovnáva doteraz. Do značnej miery sa situácia zhoršila aj z dôvodu vojny na Ukrajine a to najmä s ohľadom na príjazdový cestovný ruch – množstvo zahraničných návštevníkov. Myslím si, že sa veľmi často hovorí len o negatívnych vplyvoch. Určite je dôležité povedať, že aj pandémia mala svoj pozitívny vplyv. Každý si určite spomenie na dobu, keď nemohol vycestovať za hranice intravilánu mesta alebo mimo okresu.

 

Ľudia začali viac objavovať to, čo majú doma. Práca destinačnej agentúry, ako je Vysočina Tourism, zohrala významnú úlohu. Na svojich sociálnych sieťach informovali o neobjavených miestach, o ktorých často netušili ani miestni. Jedným takým FB profilom je Dovolenka na Vysočine, ktorý poodhaľuje neustále nové a nové miesta, ktoré nie sú tak známe. Covid nám tiež ukázal, aká krásna je dovolenka v ČR. Že služby, ktoré ponúka domáci cestovný ruch, sú často oveľa kvalitnejšie a rozšírené natoľko, že človek nemusí hľadať dovolenku v zahraničí. Začali sa tvoriť zaujímavé ponuky – netradičné ubytovanie, gastro zážitky, zážitkové pobyty vychádzajúce z podstaty regiónu.

 

O zážitkovom cestovaní sa hovorí veľa. Môžu ho turisti zažiť aj na Vysočine?

Vysočinu predstavujeme ako vidiecku destináciu. Nejde len o to, že je to región s najnižšou hustotou osídlenia a veľký podiel tvoria lesy, lúky a nádherná príroda. Patrí sem množstvo vidieckych zariadení, ktoré okrem štýlového ubytovania ponúkajú aj samotný zážitok. V tomto prípade spojený s aktivitami na vidieku, ako je starostlivosť o zvieratá, výroba syrov, medov a iné. Zážitkom tu je tiež návšteva sklární, ktoré sú otvorené nielen k exkurzii, ale aj vlastnej výrobe či iných aktivít.

 

My sme už pomerne veľa písali aj o glampingoch /pozn. luxusné kempovanie/. Nájdu niečo podobne ľudia aj tu?

Nachádza sa u nás veľké množstvo netradičných foriem ubytovania, kam patrí i glamping. Môžete sa u nás ubytovať v korunách stromov, v luxusnej vínnej maringotke alebo v bývalej trafostanici, ktorú majitelia opravili, čím vytvorili luxusné ubytovanie. Medzi glamping patria aj nádherné ubytovacie kapacity uprostred lesov, v luxusných posedoch. Môžete si užiť relax v plávajúcej saune.

 

Viete vyhodnotiť, kam ľudia najradšej vyrazia za dovolenkou v rámci vášho regiónu?

Najviac navštevovaná je ZOO v Jihlave. Turisti milujú i oblasť Žďárských vrchov (chránená krajinná oblasť na Vysočine). Vysočina má ako jeden z mála krajov tri UNESCO pamiatky. Pútnický kostol sv. Jána Nepomuckého na Zelenej hore v Žďári nad Sázavou, unikátne mestečko Telč a Bazilika sv. Prokopa spolu so židovskou štvrtou a židovským cintorínom v Třebíči. Novinkou, ktorú sme pre tento rok pripravili, je vyznačená cyklistická trasa spájajúca tri mestá UNESCO. Zároveň pozýva aj na návštevu iných jedinečných cieľov ako Múzeum novej generácie v Žďári nad Sázavou, Skelmistrovský dom v Milovoch - moderná expozícia histórie skla, a iné. S Vysočinou sú spojené významné osobnosti, ako bol Jaroslav Hašek, ktorého pravnuk vlastní v Lipnici nad Sázavou krčmu, kde si môžete užiť jedinečnú atmosféru. Môžete tu sledovať príbeh hudobného velikána Gustava Mahlera a navštíviť jeho rodný dom, ktorý ponúka modernú interaktívnu expozíciu a taktiež navštíviť aj miesta spojené s festivalom Gustava Mahlera, či ochutnať gastronómiu s ním spojenú.

 

Vysočina je spojená aj s filmovou tvorbou, ktorá tu vznikla. Malebné mestečko Telč, zámok v Telči, kde sa točila rozprávka Pyšná princezná, najznámejší filmový pivovar Dalešický pivovar, ktorý je spojený s filmom Postřižiny. Zaujímavým miestom na výlet je Národný pamätník odposluchu, ktoré tvoria Ústa pravdy, Bretschneiderovo ucho a Zlaté oči, s ktorými ste sa mohli stretnúť v rozprávke Princezná zakliata v čase.

 

A Slováci sem cestujú radi?

Podľa štatistík určite. Slováci sú najviac zastúpenou skupinou turistov zo zahraničia. Vysočina je zaujímavá aj vďaka svojmu najčistejšiemu vzduchu v ČR, širokou škálou aktivít a je vhodná aj pre rodiny s deťmi, dokonca sú k dispozícii ferraty vhodné pre najmenších.

 

Máte už za ten čas Vysočinu v malíčku?

Človek objavuje stále. Stačí sa zbaliť a vyraziť. Pri putovaní krajinou narazíte na nádherné scenérie, ktoré sa nedajú celkom dobre popísať, treba ich prežiť. Veľkým trendom Vysočiny v posledných rokoch je rekonštrukcia a otvorenie nových zámkov návštevníkom. Medzi novo opravené či úplne novo vzniknuté hrady a zámky patria Zámok v Telči, ktorý prešiel trojročnou rekonštrukciou, novo otvorený Zámok Červená Řečice a Zámok vo Svetlej nad Sázavou.

 

Ako by ste zhodnotili uplynulú sezónu a naopak, čo očakávate od tej v roku 2024?

Vysočina je dlhodobo neobjavená destinácia. Pracujeme so sloganom: Vychutnaj si prítomnosť na Vysočine. V roku 2023 sa otvorilo niekoľko zaujímavých turistických cieľov, čo malo vplyv na rastúcu návštevnosť.

 

V roku 2024 očakávame minimálne to, že si Vysočina turistov udrží. Ide o to, že sem jazdia ľudia a nič od nej extra neočakávajú. Krásnu a čistú prírodu. A keď odchádzajú, sú prekvapení, čo všetko sa tu dá zažiť nad úrovňou služieb a to nielen v gastre. Vysočina patrí dlhodobo medzi „lacnejšie“ regióny v rámci ČR. Príďte si vychutnať prítomnosť na Vysočine, pretože jediné, čo je dôležité, je súčasnosť. A tú je potrebné si užiť a vychutnať.

 

Viac o tomto regióne sa dozviete aj na stránke www.vysocina.eu

 

 

Oľga Königová a jej pohľad na módu a krásu

Obľúbené motto: V čo verím, to žijem

Záľuby: Marketing, nové média, turistický ruch, rodina, zvieratá

Obľúbený film: Život je krásny

Obľúbená farba: Biela

 

Ako každá žena sledujem módne trendy. Viac preferujem pohodlie, materiál a strih pred trendovosťou. V oblečení musím zvládnuť celý deň, v kancelárii, schôdzky, šoférovanie. Už dávno nenakupujem v obchodných domoch. Mám obľúbené obchodíky s osobným prístupom. Musí ma zaujať výklad. Všeobecne sa dá povedať, že milujem jednoduchú eleganciu, ktorá je komfortná a podtrháva ženskosť. Vyhovuje mi prirodzenosť. Žena je najkrajšia prirodzená – upravená tak, aby to bolo prirodzené a zodpovedajúce veku žene. Myslím si, že najväčšie umenie ženy je vedieť starnúť.

 

Páči sa mi, že sa vracia rok 2005. Mám veľkú radosť, že sa opäť nosia topánky s výraznou podrážkou a bez opätku. Je náročné ísť na rokovania do miest, kde je kocková dlažba, a mať ihličky. Takže tieto trendy sú praktické. Je to pohodlné a vhodné na Vysočinu. (smiech)

 

Veľmi sa mi páči trend udržateľnosti a pomalej módy, používanie prírodných materiálov a veľký dôraz na malých lokálnych tvorcov. Rovnaký trend sa odráža aj v cestovnom ruchu.

Patrí do vydania