Na sviatky sviatočne

Vianočné sviatky, Silvester a Nový rok. Tešíme sa na ne celý rok. Chceme si oddýchnuť, zreparovať organizmus a nabrať nové sily, ktoré v ďalšom roku budeme potrebovať. Ale niekedy je opak pravda. Bohatá ponuka jedál a nápojov je priam nechráneným útokom na naše telo. Neraz na to doplatí tráviaca sústava a tak si občas pokazíme aj dni, ktoré by mali byť v roku najkrajšie. Štedrý deň si mýlime so štedrosťou jedla a hlavne sa mýlime v tom, že všetko treba zjesť naraz, nekontrolovane a hlavne jedno cez druhé.

Je pravda, že musíme jesť a piť, ale to neznamená, že pri tom musíme robiť chyby, ktoré potom ľutujeme. Žiaľ, vždy dosť neskoro. Pozrime sa teda spoločne, že trávenie je rovnaké aj cez sviatky a rovnako by sme mu mali dať šancu na „normálny život“. Spracovanie potravy sa začína v ústach a veľkým nepriateľom žalúdka sú narýchlo prehltnuté veľké kusy. Dbajme na to, čo a ako jeme. Jedlo treba poriadne rozžuť na menšie kúsky, ktoré sa dôkladne premiešajú so slinami. Dôkladným spracovaním v ústach šetríme žalúdok. Dáme mu totiž zabrať tým viac, čím väčšie kusy stravy mu nadelíme. Takáto potrava sa totiž musí úplne rozdrobiť a zmeniť, aby po premiešaní s tráviacimi šťavami bola schopná vstrebávať sa v tenkom čreve. Ak práve čakáte na protézu a v ústach máte jeden či dva zuby, uprednostnite radšej mäkšiu a kašovitú stravu.

 

Všetko s mierou…

Cez hltan a pažerák sa potrava dostane do žalúdka a potom do čriev. Okrem slinných žliaz súvisia s trávením aj iné orgány: podžalúdková žľaza, teda známy pankreas, takisto pečeň a žlčník. Tenké črevo, ktoré sa začína dvanástnikom, je dôležitý orgán, lebo práve v ňom sa cukry, tuky, bielkoviny, minerály i vitamíny zmiešavajú s tráviacimi enzýmami a šťavami, aby umožnili všetkým týmto látkam potrebným pre telo dostať sa do krvi a k cieľovým tkanivám. Jednoducho tam, kde ich náš organizmus potrebuje. V hrubom čreve, ktoré prichádza na rad po tenkom, sa zjedené jedlo už netrávi, ale iba sa posúva, zahusťuje a putuje do konečníka, odkiaľ potom odchádzajú nestrávené zvyšky. Netreba podceňovať ani pomer živín, ktoré prichádzajú do tela. Teda nepreháňajte to s tukmi a mastným jedlom. Ak ich je veľa, zaťažujú neprimerane žalúdok, najmä ak to nevyvážime fyzickou záťažou. Tá je práve cez sviatky výrazne obmedzená. Na diétne chyby veľmi citlivo reagujú pacienti s chorým žlčníkom, ktorý neraz obsahuje kamienky, alebo s postihnutým pankreasom. Nadmerné množstvá alkoholu, kávy a tukovej stravy im môže len poškodiť. Mieru treba nájsť skôr, ako vás vaša nedisciplinovanosť privedie počas sviatkov do nemocnice a na pohotovostné ambulancie. Ale zlé spomienky na sviatky môžu spôsobiť aj sladkosti, najmä ich nadmerné množstvo. Na to musia myslieť najmä diabetici, lebo diétny režim treba dodržiavať aj cez sviatky. Najmä to platí pre tých, ktorí si aplikujú inzulín a majú sklon k rozkolísaniu hladiny cukru v krvi. Nikto by však popri jedle nemal zabúdať ani na pohyb na čerstvom vzduchu, po ktorom vám vytrávi lepšie ako v nečinnosti na pohovke. Neraz sa ozvú ťažkosti pacientom, ktorí majú funkčné poruchy zažívacieho traktu, keď tráviaca vlna nepracuje tak, ako má, ale niekedy vracia tráviace šťavy aj do „protismeru“. Poruchy peristaltiky (pohyblivosti) postihujú tenké aj hrubé črevo. Prejaví sa to hnačkami alebo, keď je zasa črevo lenivé, objaví sa zápcha. Vtedy je najlepšia vláknina, napríklad obyčajné otruby, veľa kyslej kapusty a, samozrejme, šálka teplej vody nalačno. Nikdy to nepreháňajte s preháňadlami! Prejedanie sa, bolesti brucha, nafukovanie a pocit ťažoby z jedla, či dokonca pocit na vracanie a vracanie samotné sú teda neraz súčasťou našich najkrajších sviatkov. Nezabudnite, že existujú oveľa krajšie darčeky a spomienky, ktoré sú príčinou, že sa na ne každý rok tešíme. Záleží to však iba na nás. Ani cez sviatky nemáme dva žalúdky a mali by sme jesť primerane ako inokedy. Sviatky si podčiarknime len iným, luxusnejším zložením jedál, pestrejšou ponukou, mimoriadnymi chuťami. Nikdy nie množstvom jedla, ktoré býva, žiaľ, často neprimerané. Želám vám všetkým, aby ste predchádzajúce rady mali v hlave len ako prevenciu.

 

Teším sa na vás v roku 2018 a želám vám veľa zdravia!

 

Dobrému tráveniu pomáha:

Jeden čistiaci deň v týždni, keď pijeme len tekutiny, vodu, ovocné šťavy alebo minerálku a čaje. Posledné jedlo je najlepšie dojesť 3 – 4 hodiny predtým, ako si ľahnete. Vynechajte fajčenie, koncentrovaný alkohol a priveľa kávy. Hovädzie a bravčové mäso je lepšie nahradiť hydinou a rybami. Vhodné je zvýšiť príjem zeleniny a ovocia. Na pitný režim nezabúdať ani cez sviatky.

Patrí do vydania: 
December 2017