Akútne bolesti hlavy, chrbta a kĺbov

Bolesť hlavy a chrbta patrí podľa prieskumu k tým, ktorými Slováci trpia najčastejšie. V mnohých prípadoch ide o chronické bolesti a dlhodobé problémy. Hodiny cestovania za prácou či na dovolenky sú však taktiež spúšťačom akútnych bolestí. Jedným z najčastejších dôvodov vzniku migrény je však aj stres. Už len samotná predstava pracovnej či dovolenkovej cesty je stresujúca. Dá sa jej však vyhnúť racionálnym plánovaním a dodržiavaním niektorých zásad.

Prudká zmena počasia, klímy, zmena nadmorskej výšky či celková vyčerpanosť. Dôvodov, ktoré nám spôsobujú bolesti hlavy, chrbta či kĺbov počas dlhých ciest môže byť niekoľko a sú veľmi individuálne. V mnohých prípadoch môže byť bolesť chrbtice či hlavy podmienená už predchádzajúcimi či dlhotrvajúcimi problémami. Náhlym bolestiam sa však dá predísť.

 

Telo potrebuje kyslík a pohyb

Ak sa počas cestovania objaví okrem bolestí hlavy aj bolesť chrbta či kĺbov, najčastejšie sa jej príčina pripisuje zlému držaniu tela pri dlhodobom sedení. Dlhé cesty si vyžadujú nezostávať v strnulej a jednostrannej pozícii. Vyhnúť by sme sa mali aj prekladaniu jednej nohy cez druhú. Znižujeme tým prietok krvi do nôh a podporujeme svalovú nerovnováhu. Bolesti krčnej chrbtice spôsobuje nielen sedavé zamestnanie, ale aj dlhodobé sedenie. Statické zaťaženie organizmu neprospieva – sme zhrbení, zvyšujeme svalové napätie a nesprávne sedenie rovnako vplýva aj na tuhnutie hrudného svalstva či spôsobuje plytké dýchanie. Krčnú chrbticu podporíme anatomickým vankúšom, avšak tak ako máme počas dlhých ciest pocit, že z času na čas potrebujeme kyslík, naše telo potrebuje rovnako pohyb.

 

Odborníci odporúčajú pravidelný strečing končatín, preťahovanie chrbtice a ak je to možné aj chôdzu. Pred šoférovaním automobilu je dôležité venovať čas aj nastaveniu sedačky do správnej a pohodlnej polohy, opierka by sa totiž mala dotýkať temena hlavy.

 

Bolesť sprevádza pocit nekomfortu

Bolesť hlavy môže byť sprevádzaná ďalšími symptómami ako všeobecný pocit nekomfortu, nervozita, potenie či nevoľnosť. Už pred cestou je vhodné sa vyhnúť štipľavým, či ťažkým vysmážaným jedlám. Pod akútne bolesti sa môže podpísať aj celkový režim cestujúceho. Je dôležité jesť ľahké jedlá, každé tri hodiny, robiť pravidelný strečing končatín, piť dostatok tekutín, ale počas dlhých ciest v lietadle či autobuse sa vyvarovať aj alkoholickým nápojom. Pozor by sme si mali dávať aj na príjem sladkých a rafinovaných produktov, ktoré hladinu cukru v krvi zvyšujú rýchlo, ale tá rovnako rýchlo aj klesne. Telu pomáha aj to, ak sa chránime pred silným a jasným svetlom – počas šoférovania sa odporúča nosiť slnečné okuliare a počas dlhých letov používať masku na oči a cestovať so zatiahnutým oknom.

 

Ak sa vám už niekoľkokrát potvrdilo, že cestovanie vám spôsobuje akútne bolesti hlavy či chrbta je dôležité myslieť aj na pribalenie tabletiek, ktoré bolesť utlmia. Každá cesta, či už pracovná alebo dovolenková má svoj účel. Pokiaľ si s bolesťou nevieme poradiť prakticky, hydratáciou či pohybom, užitie tabletky je vždy lepším racionálnejším riešením ako boj s bolesťami, ktorý môže trvať aj niekoľko dní.

 

www.medicalnewstoday.com/articles/176198.php

www.nbcnews.com/better/health/how-prevent-neck-back-pain-when-traveling-ncna882531

www.ambio.sk/blog/sedave-zamestnanie-ako-predchadzat-bolestiam-chrbtice 

Patrí do vydania: 
Júl - August 2019