Čo trápi pacientov okrem ich onkologického ochorenia?

Problémy onkologických pacientov sa pri boji s ochorením nekončia. Často zápasia s ďalšími sociálno-právnymi problémami, ktoré oni ani ich rodiny nevedia vyriešiť. Ide o problémy týkajúce sa hmotnej núdze, finančných príspevkov či pracovných vzťahov. Lekár je špecializovaným odborníkom na liečbu ochorenia – nemôže nahrádzať poradcu v sociálno-právnych otázkach. Práve preto spol. TEVA Pharmaceuticals zriadila bezplatnú sociálno-právnu poradňu pre onkologických pacientov na stránke www.sopo.sk., ktorá pacientom poskytuje odpovede a ďalšie riešenie pacientskych problémov.

Lekár lieči, poradňa pomáha

SOPO je poradňa ktorá poskytuje pomoc v riešení problémov nielen onkologických pacientov, ale uľahčuje prácu aj lekárom či zdravotným sestrám. Lekár je špecializovaným odborníkom na liečbu ochorenia – nemôže nahrádzať poradcu v sociálno-právnych otázkach. „Chceme pomôcť ako pacientom, tak aj ošetrujúcim lekárom, ktorí sú často konfrontovaní otázkami aj zo sociálno-právnej oblasti. Veríme, že vďaka bezplatnej poradni tak môžu lekári čas strávený s pacientom venovať predovšetkým terapii a liečbe ochorenia,“ vysvetľuje komunikačná špecialistka spoločnosti TEVA Pharmaceuticals Ing. Beáta Melichová.

 

Systém sociálneho zabezpečenia je zložitý

Úrady majú tendenciu zamietnuť žiadosti napísané „jednoducho“ – kľúčom k úspechu je často práve správne naformulovaná žiadosť či kvalitné odvolanie. Význam poradenstva sa týka aj samotnej liečby pacienta, ktorá môže byť ohrozená napríklad aj nedostatočnou saturáciou sociálnych služieb. Na webový portál www.sopo.sk sa môžu obrátiť všetci onkologickí pacienti bez ohľadu na druh ochorenia. Pacientom a ich rodinným príslušníkom poskytuje ucelené a odborné informácie v oblastiach, v ktorých nemajú dostatočné informácie, respektíve nevedia, ako daný problém riešiť.

 

Pomáhame si navzájom

Poradňa SOPO chce byť zároveň platformou rozšírenej pomoci pre už existujúce poradne, ktoré fungujú v rámci jednotlivých občianskych združení zoskupujúcich práve onkologických pacientov. Okrem lekárskej starostlivosti sú v terapii onkologických pacientov dôležité aj pacientske organizácie. Riaditeľka OZ Amazonky, Mgr. Eva Bacigálová, je jednou z tých, ktoré ťažké ochorenie prekonali. V občianskom združení pôsobí aj Ing. Soňa Ďurčová, ktorá je sociálnou pracovníčkou v teréne. Problémy pacientok sa snaží riešiť mimosúdne, v prípade potreby ich však na základe splnomocnenia zastupuje aj v komunikácii s úradmi, so zdravotnou či sociálnou poisťovňou. Výkonná riaditeľka Ligy proti rakovine Ing. Eva Kováčová vysvetlila dôležitosť psycho-sociálnej pomoci, ktorú sa v rámci organizácie a spolupráce s nemocnicami snažia zabezpečiť. Okrem prevádzkovania Linky pomoci zabezpečujú pre onkologických pacientov aj terapeutické voľnočasové aktivity.

 

Aké sú najčastejšie problémy pacientov?

Ako si môžem vybaviť príspevok na chránenú dielňu? Môžu ma umiestniť v domove dôchodcov aj proti mojej vôli? Žiadosť o parkovací preukaz mi zamietli. Otázok z oblasti sociálno-právnych problémov, s ktorými pacienti zápasia, je nespočetne veľa. Sociálno-právny poradca však najčastejšie rieši problémy v oblasti posudzovania príjmu a majetku, aktivačných prác, ale aj spôsoby, akými sú posudzovaní ťažko zdravotne postihnutí. Pacienti nevedia, ako požiadať o príspevok na pohonné hmoty či ďalšie finančné kompenzácie súvisiace s prepravou. Problémom sú aj nízke opatrovateľské príspevky, práceneschopnosť či skončenie pracovného pomeru.

 

Onkologické ochorenia a následná terapia nie sú jediným problémom, s ktorými pacienti denne zápasia. Narážajú na rôzne sociálno-právne problémy, ktorých riešenie nepoznajú a nemajú o nich dostatočné informácie. Web online poradne rozdelený na tematické okruhy: invalidita a invalidný dôchodok, ťažké zdravotné postihnutie, sociálne služby, pracovné vzťahy, hmotná núdza, kúpeľná liečba. V tejto sekcii nájdu návštevníci webu odpovede na pacientske otázky, ktoré sa vyskytujú najčastejšie.

 

Všeobecne v oblasti invalidity pacientom často nie je jasné, či majú na základe ochorenia nárok na invalidný dôchodok, ako oň majú požiadať, ako sa odvolať proti rozhodnutiu Sociálnej poisťovne, respektíve ako požiadať o zvýšenie invalidného dôchodku. Sociálno-právny poradca rieši problémy pacientov v oblasti žiadostí o príspevok pre ťažko zdravotne postihnutých, poskytuje návod, ako požiadať o parkovací preukaz, či radí pacientom v otázke odvolania proti rozhodnutiu úradov.

 

Prečo inkontinentnému pacientovi nemôžu schváliť pobyt v kúpeľoch? Pretože podľa zákona je inkontinencia jednou z tzv. všeobecných kontraindikácií kúpeľnej starostlivosti, t. j. stavov, pri ktorých kúpeľná liečba nemôže byť navrhnutá. Ak by lekár takémuto pacientovi návrh vypísal a poisťovňa by ho schválila, došlo by k porušeniu zákona.

 

Akým spôsobom je možné vybaviť príspevok na chránenú dielňu? Príspevok na zriadenie chránenej dielne sa vybavuje na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny. Chránená dielňa je pracovisko, ktoré spĺňa dve podmienky – sú v ňom zriadené aspoň dve pracovné miesta pre ľudí so zdravotným postihnutím a zdravotne postihnutí predstavujú aspoň polovicu z celkového počtu zamestnancov. Na poskytnutie príspevku na zriadenie chránenej dielne je ešte potrebné, aby zdravotne postihnutí zamestnanci boli predtým aspoň mesiac vedení v evidencii nezamestnaných.

 

Umiestnenie do zariadenia sociálnych služieb či opatrovateľské služby sú ďalšou oblasťou, ktorá trápi pacientov a ich rodiny. Pacienti napríklad nevedia, že bezodkladné umiestnenie v zariadení sociálnych služieb je možné len vtedy, ak je život alebo zdravie osoby vážne ohrozené, ak nemá zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb alebo ak osoba odkázaná na pomoc inej osoby skončila pobyt v zariadení a nemá zabezpečené podmienky na bývanie v prirodzenom prostredí. Za vážne ohrozenie života alebo zdravia sa považuje najmä to, ak je človek ohrozený správaním inej osoby alebo je odkázaný na pomoc inej osoby a nemá žiadnu blízku osobu (manžela, manželku, dieťa, rodiča), ktorá by sa oňho mohla postarať.

 

Pracovné vzťahy sú ďalšou oblasťou, ktorá trápi pacientov najčastejšie. Mnohí z nich nedokážu z invalidného dôchodku vyžiť, ale kvôli ochoreniu sa nemôžu zamestnať. Riešia problémy s ukončením pracovných pomerov, ale aj so zriadením chránenej dielne.

 

Prípad z poradne:

Pacient zamestnávateľovi predložil rozhodnutie o priznaní ID. Zamestnávateľ mu dal výpoveď odôvodnenú tým, že už viac nebude schopný vykonávať doterajšiu prácu. Postupoval zamestnávateľ správne?

 

Pacienta sme informovali, že zamestnávateľ porušil Zákonník práce a výpoveď je neplatná – priznanie ID nemôže byť dôvodom skončenia pracovného pomeru, s invalidným zamestnancom možno skončiť PP len s predchádzajúcim súhlasom úradu práce.

 

Pacientovi sme vypracovali oznámenie pre zamestnávateľa, že trvá na svojom ďalšom zamestnávaní – zamestnávateľ výpoveď stiahol.

 

Význam sociálno-právneho poradenstva pre pacientov

Systém sociálneho zabezpečenia je zložitý a aplikačná prax nejednotná – pre laika je nesmierne náročné zistiť, na čo má nárok. Úrady majú často tendenciu zamietnuť žiadosti napísané „jednoducho“ – kľúčom k úspechu je často práve správne naformulovaná žiadosť či kvalitné odvolanie. Význam poradenstva sa týka aj samotnej liečby pacienta, ktorá môže byť ohrozená napríklad aj nedostatočnou saturáciou sociálnych služieb.

 

Ako bezplatná poradňa funguje?

Aby sa pacienti mohli s online poradňou spojiť, dostanú od samotných lekárov edukačnú brožúru a kartičku s unikátnym kódom, vďaka ktorému sa budú môcť na stránke prihlásiť a napísať svoj problém.

 

Pre starších alebo menej on-line zdatných pacientov sú pripravené korešpondenčné lístky s ofrankovanou obálkou. Sociálno-právny poradca následne odpovedá na otázky do piatich pracovných dní, v prípade využitia otázky poštou zašle odpoveď v zalepenej obálke. K dispozícii je aj konzultačná telefónna linka poradne, na ktorú sa môžu pacienti obrátiť v pracovných dňoch vo vyhradených hodinách.

 

Chcete sa poradiť?

V poradni SOPO v súčasnosti pôsobí a na pacientske otázky odpovedá JUDr. Katarína Fedorová, PhD. Na základe svojich skúseností konštatuje, že systém sociálneho zabezpečenia je zložitý a pre laika je náročné zistiť, na čo má nárok. Kľúčom k úspechu je pritom často práve správne naformulovaná žiadosť či odvolanie. Do poradne získavajú pacienti prístup prostredníctvom kartičky s unikátnym kódom, ktorú môžu získať u svojho lekára.

 

V prípade, že daný onkológ o poradni informácie nemá, kartičku s unikátnym kódom je možné získať aj žiadosťou na emailovej adrese: sopo@sopo.sk

 

-KBI a RED-

Patrí do vydania