Jód a lecitín – nielen postrach tuku

Čo s nadváhou a zníženým metabolizmom? Odpoveďou môže byť dopĺňanie chýbajúceho jódu či lecitínu. Obe živiny pomáhajú nielen pri spaľovaní tukov, ale aj pri únave, slabosti, depresiách, zhoršovaní pamäti, pri problémoch so srdcom, zvýšenom cholesterole či pri ďalších civilizačných ochoreniach.

 

JÓD

Jód je jedným z najdôležitejších stopových prvkov, závisí od neho náš celkový zdravotný stav, vývin, rast, vitalita a možnosť dožiť sa vysokého veku v dobrej kondícii – má priamy dosah na všetky biochemické procesy v našom tele.

 

Podieľa sa na tvorbe hormónov štítnej žľazy, podporuje jej správne fungovanie, bez neho by štítna žľaza bola odsúdená na nečinnosť. Štítna žľaza je zásobárňou jódu v ľudskom tele – odoberá jód z krvi a za jeho asistencie vyrába hormóny, ktoré riadia a regulujú metabolizmus, rast a vývoj organizmu, ako aj začiatok pohlavnej dospelosti. Najdôležitejšími hormónmi, ktoré štítna žľaza syntetizuje a zásobuje nimi organizmus sú trijódtyronín a tyroxín. Trijódtyronín, najsilnejší hormón štítnej žľazy, ovplyvňuje takmer všetky procesy v ľudskom tele, vrátane teploty tela, rastu, srdečného tepu a spaľovania tukov a cukrov. Dôsledkom jeho nedostatku môže byť zvýšený cholesterol a vzostup tukových zásob, teda nárast telesnej hmotnosti. Tyroxín – tetrajódtyronín, druhý najdôležitejší hormón, viaže v tele jód a ovplyvňuje látkovú výmenu v telových bunkách, zlepšuje bunkovú výživu, zabraňuje úbytku energie. Oba hormóny podporujú mozgovú činnosť, pamäť a pozornosť, vplývajú na nervový a psychický stav človeka.

 

Čo môže mať na svedomí nedostatok jódu v našom organizme?

Narušenie funkcie štítnej žľazy a v dôsledku toho oslabenie jej životodarnej úlohy!

• Ohrozenie vývoja mozgu a centrálneho nervového systému dieťaťa v prenatálnom období, čo v ďalšom období života už nemožno napraviť

• Ťažkosti s učením sa a sústredením sa u detí, únavu, spomalené reflexy, duševnú zaostalosť

• Oslabovanie imunitného systému organizmu

• Vznik nových civilizačných chorôb

• Vysoké zaťaženie kardiovaskulárneho systému

• Anémiu – zníženie úrovne hemoglobínu v krvi

• Nárast hmotnosti, zápchu

• Poruchy sexuálneho vývoja – u žien narušenie menštruačného cyklu, problémy s otehotnením až neplodnosť, u mužov neplodnosť

• Pocit chladu v končatinách, bolesti a kŕče svalov

• Problémy so suchou pokožkou, opuchmi, najmä v oblasti očí, vypadávaním vlasov, lámavosťou nechtov

• Depresie a vnútorný nepokoj

• Dlhodobý nedostatok jódu sa prejaví i viditeľne, vznikom tzv. strumy (zväčšenou štítnou žľazou)

 

Zdroje jódu

Naše telo si jód nevie vytvoriť samo, získava ho hlavne zo stravy. Jeho kvalitnou zásobárňou sú morské riasy, ryby – losos, makrela, sleď, sardinky a morské plody, avšak čerstvé, nie pol roka zmrazené! Dostatok jódu obsahuje napríklad aj minerálna voda Vincentka, v menšom množstve sa nachádza v mlieku a mliečnych výrobkoch, jódom sa obohacuje kuchynská soľ či niektoré výrobky detskej výživy.

 

Optimálnym riešením pre dostatočný prísun jódu je aspoň dvakrát v týždni jedna porcia čerstvých morských rýb. Keďže v našich vnútrozemských podmienkach to z objektívnych dôvodov prichádza do úvahy zriedka, siahnime po vhodnej náhrade – sušených morských riasach z predajní zdravej výživy. Môžeme ich pridať do šalátov, polievok či rizota.

 

Vynikajúcim zdrojom jódu je tiež prírodný výživový doplnok Kelp Jamieson na báze morských rias kanadskej firmy Jamieson, dostupný aj v našich lekárňach. Hnedé morské riasy s obsahom optimálneho množstva jódu podporujú zdravý vývoj organizmu, priaznivo vplývajú na metabolizmus a imunitný systém. Keďže riasy sú plnohodnotnou zásobárňou bielkovín, prípravok je vhodný aj pre vegetariánov na doplnenie aminokyselín. V optimálnej dávke 1 tbl. obdeň môže nahradiť deficit jódu v organizme dospelých, preventívne postačí 1 tbl. každý tretí deň.

 

Rýchly životný štýl, vyššia spotreba jódu

Celosvetovo trpí nedostatkom jódu približne 1 miliarda ľudí. Navyše, priemerný Európan prijíma denne približne len 80 mikrogramov jódu, pričom optimálna dávka je 180 mikrogramov a u tehotných žien až 250 mikrogramov. Keďže spotreba jódu je priamo úmerná rýchlosti nášho života, k zdravému plnohodnotnému životu ho potrebujeme oveľa viac, ako nám postačovalo ešte v polovici minulého storočia. Vtedy si náš organizmus vystačil s 50 mikrogramami jódu, dnes si vyžaduje takmer 4-krát viac! V dôsledku modernej, uponáhľanej „internetove j“ doby sprevádzanej každodenným stresom a stálym zhonom, ktorá na ľudí kladie mimoriadne nároky, rastie zároveň aj dopyt nášho organizmu po životodarnom jóde. Bez neho sa naše telo skôr unaví, orgány sa skôr opotrebujú, fyzicky i psychicky rýchlejšie zostarneme.

 

LECITÍN

Lecitín je živina, ktorej podstatnú zložku tvoria vitamíny radu B – cholín s inozitolom a aminokyselina metionín. Vytvára sa v pečeni a obsahujú ho takmer všetky telesné bunky. Táto pozoruhodná zlúčenina má tzv. emulgačnú schopnosť, t.j. zmenšuje tukové častice v krvi a disperguje – rozprašuje ich, napomáha znížiť hladinu cholesterolu a pôsobí preventívne proti vzniku aterosklerózy. Priaznivo vplýva na urýchlenie premeny tukov na energiu a má tak schopnosť odstraňovať nežiaduci tuk z najviac postihnutých oblastí – bokov, sedacích svalov a stehien. Podľa niektorých pozorovaní lecitín podporuje znižovanie zvýšenej hladiny estrogénu u žien. Práve zvýšená hladina tohto hormónu má totiž na svedomí ukladanie tuku v spomínaných „inkriminovaných” partiách.

 

Lecitínu patrí tiež mimoriadne dôležitá úloha v chemickej továrni organizmu – pečeni. Chráni totiž jej bunky pred toxickými účinkami škodlivín a napomáha brániť vzniku cirhózy – tvrdnutia pečene. Keďže priaznivo ovplyvňuje zlepšovanie duševnej kondície a pamäti, zvykne sa označovať aj ako potrava pre mozog. Zlepšuje koncentráciu, posilňuje pamäť a odďaľuje prejavy mentálneho starnutia. Uľahčuje učenie a prijímanie nových informácií, čo je dôležité u študentov a ľudí, ktorí potrebujú zvýšiť svoj intelektuálny výkon. Podporuje stabilnú duševnú výkonnosť.

 

Ďalšie úlohy lecitínu v našom tele

• Priaznivo ovplyvňuje krvný tlak

• Podporuje tvorbu kĺbového maziva a pomáha tak pri bolestiach kĺbov a chrbtice

• Má pozitívny dopad na rast vlasov a zlepšenie stavu kože a nechtov

• Napomáha pri hyperaktivite detí

 

Zdroje lecitínu

Nachádza sa v mnohých potravinách živočíšneho a rastlinného pôvodu – v pečeni, vaječnom žĺtku (z gréckeho výrazu pre žĺtok – lekithos – pochádza aj jeho názov), sóji, ľanových semienkach, arašidoch, pistáciách, mandliach či pšeničných klíčkoch. Kvalitným zdrojom lecitínu je tiež prírodný výživový doplnok Lecitín Jamieson vyrobený zo 100 % čistého sójového oleja. Patentovaná technológia 360 Pure umožňuje získať bioaktívny prírodný lecitín s vysokou vstrebateľnosťou.

 

Ukážkové Japonsko

Potvrdením toho, že aj pri neuveriteľne rýchlom životnom tempe sa v plnej kondícii a zdraví možno dožiť vysokého veku, sú Japonci. Žijú na úzkom, tritisíc kilometrov dlhom ostrove, s ovzduším presýteným jódom z mora, ktorý každodenne inhalujú. Zároveň sú najväčšími konzumentmi surových morských rýb – sushi a morských rias, ktoré sú vysoko hodnotným zdrojom jódu. Príjem jódu je tak prirodzenou súčasťou ich života a jeho priaznivý vplyv na zdravie týchto ostrovanov je nevyvrátiteľný, je a stále zostáva tajomstvom ich dlhého života.

Patrí do vydania: 
Máj 2018