Probiotiká – poistka vyššej imunity a vitality

Vyčerpanosť aj po menšej námahe, celková malátnosť organizmu… Častý dôsledok zimou oslabeného tela. Za týmito príznakmi jarnej únavy môže stáť zhoršená kvalita črevnej mikroflóry spôsobená nedostatočným príjmom kvalitnej výživy, chrípkovými ochoreniami či užívaním antibiotík počas zimného obdobia. A následkom je bujnenie škodlivých baktérií na úkor baktérií udržiavajúcich zdravý stav organizmu. Naše zdravie totiž vo veľkej miere ovplyvňuje, žiaľ, často tabuizované zdravie čreva. Správne zloženie črevnej mikroflóry je dôležité nielen pre zdravé trávenie, ale aj pre našu imunitu. Ak nášmu telu chýbajú baktérie priaznivé pre život – probiotiká – vedie to k jeho zníženej schopnosti brániť sa voči mnohým ochoreniam i jeho celkovej slabosti.

Termín probiotiká použili ako prví v roku 1965 pri publikovaní v časopise Science mikrobiológovia Lilly a Stilwell pri opise látok vylučovaných mikroorganizmami, ktoré majú schopnosť stimulovať rast iných mikroorganizmov.

Pôvod slova probiotikum pochádza z gréckeho výrazu „pro bios”, čo znamená „pre život”. Moderná definícia FAO/WHO uvádza, že „probiotiká sú živé organizmy, ktoré ak sa prijímajú v dostatočných množstvách, majú dokázateľne pozitívny účinok na zdravie hostiteľa/príjemcu”. Zohrávajú dôležitú úlohu pri rozvoji a udržiavaní vyrovnanej črevnej mikroflóry a vďaka svojim imunostimulačným účinkom majú pozitívny účinok na imunitný systém hostiteľa. Imunitný systém udržiavajú v neustálom strehu, pričom zabezpečujú vznik tolerancie k antigénom prostredia. Podporujú fagocytózu a produkciu protizápalových cytokínov, znižujú produkciu prozápalových cytokínov, stimulujú tvorbu protilátok IgA a IgG a potláčajú tvorbu IgE.

Účinný reštart organizmu

Bezpečný spôsob, ako pri narušenej črevnej mikroflóre zabezpečiť nezastupiteľné komplexné pôsobenie prospešných baktérií, ktoré je za normálnych okolností úlohou baktérií prítomných fyziologicky v čreve, je dopĺňanie probiotík. Suplementáciou dodáme črevám miliardy živých, aktívnych probiotických baktérií, ktoré majú pozitívny účinok na mikrobióm človeka. Najmä laktobacilov, ktoré produkujú dôležitú kyselinu mliečnu, bifidobaktérií a niektorých druhov streptokokov – zdravý organizmus si ich dokáže načerpať z kyslých mliečnych výrobkov či kvasenej zeleniny. V prípade bakteriálnych kultúr dodávaných oslabenému organizmu formou výživových doplnkov, by mala technológia ich výroby zaručiť uchovanie kvality účinných látok aj po otvorení balenia, mala by prihliadať na ich odolnosť pred žalúdočnými kyselinami po prechode tráviacim traktom a ich pozitívny vplyv na organizmus by mal byť potvrdený klinickými štúdiami. Takými sú napríklad probiotiká Jamieson, pri výrobe ktorých sa používajú prvotriedne suroviny z overených prírodných zdrojov a pripravujú sa unikátnou technológiou, ktorá na uchovanie kvality účinných látok uplatňuje 360 rôznych postupov, kontrol a testov.

Prítomnosť 10 miliárd živých baktérií 14 kmeňov v prípravku Jamieson Essentials Probiotic 10 mld. pomáha chrániť zdravú mikroflóru tráviaceho traktu a patrí im dôležitá úloha pri detoxikácii čriev. Podporujú tak postupné obnovovanie viacerých dôležitých procesov v našom organizme, postupne stimulujú imunitu a dostávajú náš organizmus do správnej kondície. Významné poslanie pri udržiavaní a obnovovaní črevnej mikroflóry má aj prípravok Jamieson Probiotic 30 mld. s obsahom 30 miliárd živých baktérií 14 kmeňov. Vďaka tvorbe antibakteriálnych látok – kyseliny mliečnej, peroxidu vodíka a bakteriocínov – zvyšuje obranyschopnosť organizmu a našu odolnosť voči chorobám. Výsledným efektom kontaktu probiotických baktérií s bunkami lymfatického tkaniva čreva je aktivácia viacerých mechanizmov imunity a posilnenie celého imunitného systému. Dôležitým benefitom kolonizácie čreva bakteriálnymi kultúrami je zlepšenie nášho fyzického, ale aj psychického stavu.

Podľa najnovších informácií správne zdravé zloženie črevnej bakteriálnej flóry pozitívne ovplyvňuje nielen vitalitu nášho organizmu, ale má priaznivý vplyv aj na predĺženie plnohodnotného života pri dobrom zdraví.

Ďalšie významné účinky probiotík

- Pôsobia prospešne na trávenie, proti žalúdočným vredom, miernia plynatosť, chránia stenu žalúdka pred škodlivými látkami

- Pomáhajú zvýšiť odolnosť organizmu pred črevnými ťažkosťami

- Zúčastňujú sa na syntéze niektorých vitamínov, najmä vitamínu K a vitamínov skupiny B

- Zlepšujú vstrebávanie vápnika

- Pomáhajú zmierniť neznášanlivosť laktózy u osôb postihnutých mliečnou intoleranciou

- Majú priaznivý dopad na zníženie „škodlivého” cholesterolu LDL, čím sa podieľajú na prevencii kardiovaskulárnych chorôb

- Zmenšujú riziko rozvinutia alergií vrátane atopického ekzému, alebo zlepšujú stav týchto chorôb

Bifidobaktérie na posilňovanie zdravia detí

Na základe výsledkov posledných výskumov apelujú vedci z nezávislej vedeckej spoločnosti ISAPP (International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics) na pediatrov, aby nepodceňovali úlohu probiotických baktérií u detí, najmä v prvých 1 500 dňoch ich života. Za dôležitý faktor silnej imunity a životaschopnosti dieťaťa považujú dostatočné a vyvážené zastúpenie pôvodných probiotických baktérií – predovšetkým bifidobaktérií prirodzene sa nachádzajúcich v materskom mlieku, najmä bifidobaktérie BB-12 (Bifidobacterium animalis subsp. lactis) – v črevnej mikroflóre dieťaťa. Tieto bifidobaktérie sú zastúpené aj v účinnom probiotickom doplnku výživy Jamieson Probiotic Baby v kvapkách. Podporou zdravej črevnej mikroflóry prispievajú zároveň k optimálnemu tráveniu detí a k ochrane proti symptómom rotavírusovej hnačky. Okrem toho viaceré, prevažne americké štúdie, preukázali tiež značný podiel bifidobaktérií na úspechu pri liečbe dýchacích ochorení u detí a tiež pri ich prevencii. Podľa vedcov tieto bakteriálne kultúry vyvolávajú imunologické reakcie na podporu ochrany vlastných buniek pred vírusmi, a to prostredníctvom nárastu tvorby účinných protilátok.

Patrí do vydania