Erecept - elektronické zdravotníctvo

Viac ako 1,5 milióna receptov predpísali na Slovensku od začiatku roka lekári pripojení do elektronického zdravotníctva cez elektronické služby a vyše 6,2 milióna predpisov si pacienti vyzdvihli a pripojené lekárne ich cez elektronické služby zapísali. Takmer 134 000 predpisov mohlo byť vydaných úplne bez papiera1.

Efektívnejšia a účelnejšia liečba pacienta so zreteľom na zvýšenú bezpečnosť

Elektronizácia receptov a poukazov je jedným z kľúčových bodov vízie elektronického zdravotníctva. Cieľom je odstrániť papierovú evidenciu a okrem iného aj zvýšiť bezpečnosť pacienta v procese liečby liekmi. Lekár síce predpis vykonáva rovnako ako doteraz, ale na pozadí v systéme je realizovaná kontrola, ktorá mu poskytuje informácie o potenciálnych liekových interakciách či duplicitách. Pôvodná pečiatka a podpis boli zavedením systému ezdravie nahradené elektronickým preukazom zdravotníckeho pracovníka (ePZP), prostredníctvom ktorého sú podpisované elektronické záznamy. Takto podpísaný predpis je riadnym ekvivalentom papierového.

 

Všetky nevyhnutné technické úkony sa dejú na pozadí, medzi informačnými systémami poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a systémom ezdravie. Práve vďaka tomuto faktu nedochádza pri elektronickom predpise alebo výdaji k citeľnej zmene. Lekár naďalej predpisuje a vydáva lieky či pomôcky zo svojho softvéru, ktorý prešiel overením zhody a zároveň je zapojený do systému ezdravie. Jedinou zmenou je používanie elektronického preukazu zdravotníckeho pracovníka ePZP a možnosť vyznačiť zákaz výdaja náhradného lieku priamo do elektronického preskripčného záznamu.

 

Elektronický preskripčný vs. papierový predpis

Elektronické zdravotníctvo momentálne prechádza „nábehovou fázou“, ktorá však už teraz výrazne obmedzuje a časom úplne odstráni nutnosť tlačiť recepty či poukazy. Ešte stále však môže dôjsť k situácii, keď je potrebné vystaviť elektronický preskripčný i papierový záznam alebo v danom momente je možné zhotoviť iba papierový predpis či poukaz. Zorientovať sa v takýchto neštandardných situáciách nie je také zložité, ako by sa možno mohlo zdať. Zrekapitulujme si niektoré situácie, s ktorými sa lekár v praxi môže pri vystavení receptu stretnúť.

 

Elektronický preskripčný záznam a zároveň aj papierový predpis či poukaz vystavuje lekár, ak predpisuje omamné a psychotropné látky II. skupiny. Je to z dôvodu zachovania vedenia knihy opiátov, ktorá zatiaľ nebola elektronizovaná. Platí to však aj v prípade, že lekár potrebuje pri predpise uviesť niektorý z údajov, ktoré do 1. 4. 2018 nie je možné zaznamenať v elektrickom preskripčnom zázname. Týka sa to poznámok o tom, že pacient si liek hradí na vlastnú žiadosť; predpis realizuje alebo odporúča nezmluvný lekár; je potrebné uviesť popis pomôcky na mieru; lekár predpisuje položku vopred schvaľovanú zdravotnou poisťovňou alebo zdôvodňuje predpis. Oba záznamy – teda elektronický preskripčný i papierový – sú vystavené aj v prípade, že si to pacient vyžiada alebo ak lekár nemá pripojenú ePZP s čítačkou.

 

Iba papierový predpis či poukaz je vystavovaný, ak ide o neambulujúceho lekára (kód 099); pacient je cudzinec mimo EÚ; pacient je z EÚ, ale preukazuje sa iba európskym preukazom zdravotného poistenia či formulárom E111 (turista) a rovnako aj v prípade, že lekár predpisuje audio-protetické pomôcky a pomôcky vydávané v očných optikách.

 

Prax však môže priniesť aj situáciu, keď sa vyskytnú technické problémy pri elektronickom predpise a rovnako nemôžeme zabudnúť ani na návštevnú službu. V takýchto prípadoch je, samozrejme, možné vystaviť najprv iba papierový predpis a následne aj elektronický. V týchto dvoch konkrétnych prípadoch môže lekár na papierový predpis uviesť až dva lieky či dietetické potraviny, no elektronické záznamy následne vytvorí dva – každý pre jeden liek či dietetickú potravinu.

 

Ak dôjde z akéhokoľvek dôvodu k potrebe vystavenia tak elektronického preskripčného, ako aj papierového záznamu, lekár je povinný vytvoriť ich identicky. Jeho softvér nesmie umožniť zmenu elektronického záznamu medzi odoslaním do systému ezdravie a tlačou papierového predpisu či poukazu.

 

Mýliť sa je ľudské – ako opraviť či zrušiť predpis

V prípade nutnosti lekár realizuje opravu či zmenu údajov v elektronickom preskripčnom predpise počas prítomnosti pacienta v ambulancii. Za istých okolností tak môže výnimočne urobiť, aj keď pacient ambulanciu opustí, pričom musí zabezpečiť informovanie pacienta o storne.

Oprava či zmena údajov sa však neuskutočňuje ručne na pôvodný predpis či poukaz ani dodatočne v informačnom systéme, ale pôvodný, teda chybný predpis lekár stornuje a vytvorí nový. V takom prípade je dobré mať na zreteli, že prípadná korekcia či zrušenie elektronického preskripčného záznamu je možná len do chvíle, kým lekáreň nezrealizovala vo svojom softvéri elektronický výdaj na základe tohto chybného elektronického preskripčného záznamu.

 

Možnosť zvážiť interakcie

Jednou z výhod domény erecept je upozornenie na to, či predpísané lieky, ktoré pacient používa, nie sú vo vzájomnej interakcii, ktorá by mu mohla ublížiť. Upozornenie sa objavuje vo forme prehľadu interakcií ešte predtým, ako lekár predpis potvrdí. Lekár sa oboznámi s obsahom upozornenia a zohľadní ho podľa uváženia, pričom softvér mu umožní predpis dokončiť aj v prípade interakcií.

 

Predpis so statusom – dlžník

Ak chce lekár pacientovi so statusom dlžník vystaviť predpis, ktorý je súčasťou neodkladnej zdravotnej starostlivosti, zaznačí to v súlade s legislatívou do elektronického preskripčného záznamu, a ak vystavuje papierový predpis, tak túto informáciu vytlačí alebo doplní ručne na papier.

 

V prípade, že pacient nemá nárok na úhradu odkladnej starostlivosti, softvér na tento fakt lekára upozorní hlásením, ktoré však nie je prekážkou ani dôvodom na nepredpísanie lieku, pomôcky či dietetika, ak tak lekár rozhodne. Predpis je teda možné dokončiť aj napriek tomu, že pacient nemá nárok na úhradu. Lekár do elektronického preskripčného záznamu ani na papierový predpis či poukaz neuvádza, že si predpisovaný liek, pomôcku či dietetikum hradí pacient. Nárok na úhradu sa totiž posudzuje v čase výdaja lieku, nie jeho predpisu, keďže pacient už v čase výdaja nemusí byť dlžník a môže mať plný nárok na úhradu zdravotnej starostlivosti z verejného zdravotného poistenia.

 

Opakovaný recept ocenia lekári aj chronickí pacienti

Systém elektronického zdravotníctva prináša nové možnosti, ktoré pri klasickom papierom recepte neboli možné. Jednou z výhod ereceptu je aj zavedenie možnosti tzv. opakovaného receptu, kde môže lekár na základe svojho rozhodnutia vystaviť predpis, ktorý umožní opakovaný výdaj lieku v určenom období a s jasne určenou periódou na výber. Riadenie liečebného režimu je plne v kompetencii lekára. Možnosť vystaviť opakovaný recept budú mať lekári už o necelé dva mesiace (presný dátum spustenia funkcie opakovaný recept je 1. 4. 2018).

-VP-

 

1. NCZI, Report volaní erecept a evyšetrenie, obdobie od 1. 1. 2018 – 14. 2. 2018.

Patrí do vydania