Eau Thermale Avène - rozhovor

Spoločnosť Pierre Fabre sa vďaka svojim dermatokozmetickým výrobkom, ktoré sa opierajú o farmaceutické odborné znalosti, stala lídrom na trhu dermatokozmetiky v Európe. Produkty obsahujúce výnimočnú liečivú vodu Avène sú vyvinuté podľa rovnakých pravidiel a etických zásad ako lieky. O filozofii spoločnosti Pierre Fabre nám porozprával človek najpovolanejší – generálny riaditeľ spoločnosti pán Eric Ducornau.

Pojem dermokozmetika sa dnes používa často, je pravda, že zakladateľom toho pojmu je práve pán Pierre Fabre?

Najskôr by som sa vrátil na začiatok 60. rokov do južného Francúzska, kde pán Pierre Fabre dermokozmetiku založil. Pracoval v malej lekárni v mestečku Castres a ako lekárnik si všimol, že keď prichádzajú pacienti s predpísaným receptom od lekára, tak v momente, keď lieky doberú, už neexistuje pre nich žiadna následná starostlivosť, žiadne produkty, ktoré by zmierňovali pretrvávajúce symptómy. Uvedomil si, že im nevie ponúknuť riešenie, že ich môže len poslať vedľa do parfumérie alebo drogérie. Tam však pacienti s kožným ochorením našli iba luxusné výrobky kozmetických značiek... Ale pán Pierre Fabre chcel ponúkať produkty, ktoré by pacientom s kožnými ochoreniami skutočne pomáhali.

 

Pán Ducornau, vedeli by ste nám vysvetliť aký je rozdiel medzi kozmetikou a dermokozmetikou?

Celkom zjednodušene by som mohol povedať, že naše dermokozmetické výrobky sa od klasických kozmetických výrobkov odlišujú troma základnými kritériami. Prvým je, že vždy vychádzame z potrieb miestnej populácie. Nová aktívna látka sa stáva súčasťou výrobku na základe nášho výskumu, výrobky nepúšťame na trh bez klinických a odborných štúdií. Tu by som vyzdvihol veľmi dôležitú edukáciu a komunikáciu s pacientom, resp. so spotrebiteľom, lebo nie vždy vie čítať vysoko odborné štúdie a články v prestížnych dermatologických periodikách. Ďalším kritériom sú návštevy našich odborníkov u lekárov, ktorým vysvetľujeme, v čom sú pozitíva, silné stránky a prednosti našich produktov. Vyzdvihnem predovšetkým klinicky potvrdenú účinnosť. Ďalším kritériom a zárukou kvality je skutočnosť, že naše produkty predávame výlučne v lekárňach, ručíme za ich absolútnu bezpečnosť, čo aj spotrebitelia nakupujúci v lekárňach očakávajú.

 

Dôkladný výskum a vývoj je základným kameňom pôsobenia spoločnosti Pierre Fabre. Aký je najaktuálnejší vedecký objav?

V poslednom období sme sústredili na pediatrickú dermatológiu a zaznamenali sme významný úspech v celosvetovom meradle: momentálne výrazne rezonuje najnovší výsledok výskumu – náš liek proti hemagiómu. Som hrdý, že sme uviedli na trh liek proti hemagiómu u dojčiat. V dermokozmetike sa sústreďujeme predovšetkým na atópiu, čo je veľmi rozšírené ochorenie aj v strednej Európe, a tiež na akné, ktoré trápi azda celý svet. Intenzívnejšie chceme bojovať proti vypadávaniu vlasov. Dovolím si tvrdiť, že tomto sme veľmi silní v Európe, no predovšetkým v Južnej Amerike. Čoraz vážnejšou témou je ochrana proti slnečnému žiareniu – prvý krok v ochrane proti rakovine kože. Obava, že rakoviny kože bude výrazne pribúdať, nás núti vkladať do boja proti nej tiež veľa prostriedkov. Vždy sa usilujeme spoznať lokálne problémy danej krajiny, kde pôsobíme, sústrediť sa na to, čo potrebuje tamojšia populácia. Nie je to jednoduché, no vidíme v tom veľkú výhodu. Až sedemdesiat percent obratu pokrývame mimo Francúzska, preto je poznanie konkrétnych problémov nevyhnutnou súčasťou nášho úspechu a spokojnosti každého pacienta či klienta.

 

Na aké charitatívne projekty sa vaša spoločnosť sústreďuje?

Francúzsky farmaceutický koncern Pierre Fabre vlastní nadácia, ktorá zisk spoločnosti rozdeľuje medzi tých, ktorí to naozaj potrebujú. Pán Pierre Fabre počas života často pracovne cestoval do Afriky, kde videl, že africké deti nemajú možnosť dostať kvalitnú zdravotnú starostlivosť a kvalitné lieky. Bol natoľko zhrozený, že sa rozhodol založiť verejne prospešnú nadáciu Pierre Fabre. Jej hlavným cieľom je pomáhať pacientom najmä Afrike a v Ázii liekmi, ktoré majú skutočné, overené účinky. Keď v roku 2013 pán Pierre Fabre zomrel, daroval svoju obchodnú spoločnosť nadácii.

V súčasnosti nám ide predovšetkým o financovanie liekov proti drepanocytóze, veľmi rozšírenému endemickému ochoreniu v Afrike. Nadácia sa zároveň sústreďuje aj na tropickú dermatológiu, čo je síce malý segment v rámci dermokozmetiky, ale veľmi dôležitý. Veľké laboratóriá na tento problém zabúdajú, pretože nepredstavuje silný podiel na trhu. Niekedy sa však nesústreďujeme len na vývoj konkrétneho lieku, no snažíme sa pomôcť aj inak. Napríklad o zaradenie albínov do spoločnosti na africkom kontinente. Sú odmietaní celou spoločnosťou, ale aj vlastnými rodinami. Bojujeme proti potieraniu týchto detí len preto, že majú svetlé oči a svetlú pleť vo svete, kde je normálna tmavá pleť a tmavé oči.

 

Každý trh má svoje špecifiká. Ako vnímate slovenský a český trh?

Najskôr musím povedať, že slovenskí a českí odborníci v oblasti dermatológie patria k svetovej špičke. Spomeniem napríklad pani profesorku Janu Herzogovú, ktorá v v rokoch 2012 až 2016 pracovala ako predsedníčka Európskej asociácie dermatovenerológie, čo bolo prestížne uznanie kvalít česko-slovenskej dermatológie. Aj preto sú slovenský a český trh pre nás veľmi dôležité. Ak mám byť úplne konkrétny, na Slovensku sú najžiadanejšie výrobky proti atópii, akné a suchej pokožke, čo je dané aj miestnou klímou.

 

Reaguje vaša spoločnosť aj na neustále sa zhoršujúce životné prostredie?

Áno, našou prioritnou úlohou je neustále zlepšovať účinky produktov, reagovať aj na nové druhy atopických ochorení, menia sa diagnózy a my musíme byť pripravení, aby nám lekári ani pacienti neprestali dôverovať. Novou úlohou je ochrana kože proti znečisteniu, zabrániť prenikaniu znečisťujúcich látok z ovzdušia dovnútra pokožky. Ďalšou je ochrana pred slnečným žiarením, v Európe sme boli donedávna zvyknutí používať tieto výrobky len keď sme išli na kúpalisko, pláž či výlet..., no v Ázii sa už dlhšie využívajú na každodenné použitie. Tento trend zasahuje aj nás. Aj produkty proti starnutiu sú čoraz obľúbenejšie a našimi klientkami veľmi žiadané. Používajú ich čoraz mladšie ženy, a na druhej strane populácia starne, čiže potrebujeme výrobky pre všetky vekové kategórie.

 

Spoločnosť Pierre Fabre je jedinečná i v tom, že jej dermokozmetika je sterilná. Účinnosť našich výrobkov je po celý čas stopercentná, lebo ich špeciálne balenie tým že dômyselne zabraňuje prenikaniu vzduchu do flakónov či túb. Nemusíme teda používať nijaké konzervanty ani parabény.

Patrí do vydania: 
Júl-August 2017